Vertaal deze pagina

Zonnepanelen

Zonnepanelen zijn goed voor het milieu en voor uw portemonnee. Met zonnepanelen wekt u namelijk uw eigen stroom op. Bij SWZ kunt u zonnepanelen laten plaatsen als de woning hier geschikt voor is. Klik hier om zonnepanelen aan te vragen.

Veel gevraagd over Zonnepanelen

Wat is salderen?

Als de zonnepanelen meer stroom opleveren dan er wordt verbruikt, wordt het overschot teruggeleverd aan het net. Als de zonnepanelen niets opwekken, wordt er stroom afgenomen van het net. De teruglevering en de afname mogen tegen elkaar worden weggestreept. Dit wordt salderen genoemd. Dit is wettelijk vastgelegd in de salderingsregeling.

Stijgt de bijdrage voor de zonnepanelen mee met de huurverhoging?

Nee. Dit zijn twee verschillende dingen. U heeft een apart contract getekend voor de zonnepanelen.

Worden de zonnepanelen door jullie schoongemaakt?

Nee. Wij maken de zonnepanelen niet schoon.

Moet ik zelf mijn voorschot laten aanpassen als ik zonnepanelen krijg?

Als u dit wilt moet u dit zelf regelen met uw energieleverancier. Zelziuz mag dit niet voor u doen. Zelziuz geeft een inschatting van de gemiddelde maandelijkse besparing. U kunt uw voorschotbedrag daarop laten aanpassen.

Plaatsen jullie zonnepanelen als ik een heel laag stroomverbruik heb?

Wij nemen uw stroomverbruik mee bij de aanbieding voor zonnepanelen. Als u een heel laag verbruik heeft, plaatsen wij geen panelen.

Wat gebeurt er als het elektriciteitstarief niet stijgt maar daalt?

Dan betaalt u minder voor de stroom die u inkoopt bij uw energieleverancier. De huur van de zonnepanelen staat los van de kosten van electriciteit.

Ik heb storing aan mijn zonnestroom-installatie? Wat nu?

Als u getekend heeft voor storing uitlezing door Zelziuz, dan neemt Zelziuz contact met u op. Heeft u hier niet voor getekend, neem dan zelf contact op met Zelziuz via 0541 - 351815.

Als ik eerst nee heb gezegd, mag ik dan later nog wel zonnepanelen?

Als uw woning geschikt is voor zonnepanelen, dan kunt u ze ook later nog aanvragen bij SWZ. Stuur dan een e-mail naar technischbeheer@swz.nl. U krijgt dan een nieuwe, actuele aanbieding.

Ik wil zonnepanelen op mijn woning, hoe regel ik dat?

Wij plaatsen elk jaar bij een vast aantal woningen panelen. Hiervoor wijzen wij elk jaar woningen aan. Hoort uw woning daarbij, dan krijgt u van ons een aanbieding. Niet alle woningen zijn geschikt voor zonnepanelen. Heeft u geen aanbieding gehad, stuur dan een mail naar technischbeheer@swz.nl.

 

Als ik ja heb gezegd tegen zonnepanelen, kan ik er dan nog vanaf zien?

Ja, dat kan nog binnen 14 dagen na ondertekening. Hierna kan dat niet meer.

Hoe kan ik zien wat mijn zonnepanelen opleveren?

Op de omvormer kunt u lezen hoeveel de zonnepanelen hebben opgewekt. Op de slimme meter kunt u zien hoeveel elektriciteit er is verbruikt en of er is teruggeleverd aan het net.

Is mijn dak geschikt voor zonnepanelen?

Dit hangt af van een aantal zaken:

  • is uw dak groot genoeg? Er moet een minimaal panelen op geplaatst kunnen worden. Hoeveel dit er zijn, verschilt per situatie.
  • is er niet teveel schaduw, door bijvoorbeeld bomen of een dakkapel?
  • staat er niet op korte termijn onderhoud aan uw dak gepland?

Kan de omvormer gehackt worden, zodat mijn data op straat liggen?

De omvormer werkt op wifi, dus het is mogelijk. Daarom is het van belang om de viercijferige fabriekscode 0000 zo snel mogelijk te wijzigen in een eigen pincode. Ook dan is er geen 100% zekerheid te geven, maar het wordt wel moeilijker.

Moet ik mijn zonnepanelen verzekeren?

Nee. Net als uw huis, is de zonnestroom-installatie eigendom van SWZ. SWZ regelt de verzekering.

Moet ik aan mijn energieleverancier doorgeven dat ik zonnepanelen krijg?

Nee, dat hoeft niet. Zelziuz meldt bij uw netwerkbeheerder (Enexis) dat er zonnepanelen zijn geplaatst. De energieleverancier moet dan op de afrekening ook de teruglevering aan het net vermelden. Controleert u dit alstublieft en neem bij twijfel contact op met uw energieleverancier.

Als u het voorschotbedrag wilt aanpassen, moet u hiervoor zelf contact opnemen met uw energieleverancier.

Heeft u verder nog vragen?

038-468 0123

Antwoord binnenĀ 5 werkdagen