Vertaal deze pagina

Zonnepanelen

Zonnepanelen zijn goed voor het milieu en voor uw portemonnee. Met zonnepanelen wekt u namelijk uw eigen stroom op. Bij SWZ heeft u de mogelijkheid om zonnepanelen op uw woning te laten plaatsen als de woning hier voor geschikt is.  

Veel gevraagd over Zonnepanelen

Plaatsen jullie zonnepanelen als ik een heel laag stroomverbruik heb?

Wij nemen uw stroomverbruik mee bij de aanbieding voor zonnepanelen. Als u een heel laag verbruik heeft, plaatsen wij geen panelen.

Ik wil zonnepanelen op mijn woning, hoe regel ik dat?

Wij plaatsen elk jaar bij een vast aantal woningen panelen. Hiervoor wijzen wij elk jaar woningen aan. Hoort uw woning daarbij, dan krijgt u van ons een aanbieding. Niet alle woningen zijn geschikt voor zonnepanelen. Heeft u geen aanbieding gehad, stuur dan een mail naar technischbeheer@swz.nl.

 

Hoe kan ik zien wat mijn zonnepanelen opleveren?

Op de omvormer kunt u lezen hoeveel de zonnepanelen hebben opgewekt. Op de slimme meter kunt u zien hoeveel elektriciteit er is verbruikt en of er is teruggeleverd aan het net.

Moet ik zelf mijn voorschot laten aanpassen?

Als u dit wilt moet u dit zelf regelen met uw energieleverancier, Zelziuz mag dit niet voor u doen. Zelziuz geeft een inschatting van de gemiddelde maandelijkse besparing. U kunt uw voorschotbedrag daarop laten aanpassen.

Is een zonnestroom-installatie veilig?

Ja. De installatie is volledig geaard en installatietechnisch gescheiden van uw huisnet.

Moet ik aan mijn energieleverancier doorgeven dat ik zonnepanelen krijg?

Nee, dat hoeft niet. Zelziuz meldt bij uw netwerkbeheerder (Enexis) dat er zonnepanelen zijn geplaatst. De energieleverancier moet dan op de afrekening ook de teruglevering aan het net vermelden. Controleert u dit alstublieft en neem bij twijfel contact op met uw energieleverancier.

Als u het voorschotbedrag wilt aanpassen, moet u hiervoor wel zelf contact opnemen met uw energieleverancier.

Als ik eerst nee heb gezegd, mag ik dan later nog wel zonnepanelen?

Als uw woning geschikt is voor zonnepanelen, dan kunt u ze ook later nog aanvragen bij SWZ. Stuurt u dan een e-mail naar technischbeheer@swz.nl. U krijgt dan een nieuwe, actuele aanbieding.

Wat gebeurt er met een teveel aan opgewekte stroom?

Deze energie levert u automatisch terug aan het elektriciteitsnet. Uw energieleverancier verrekent deze stroom met de stroom die u afneemt of betaalt u hiervoor een aparte vergoeding. 

Wat doet een slimme meter?

Deze meter geeft digitaal de meterstanden door.

Wat gebeurt er als het elektriciteitstarief niet stijgt maar daalt?

Dan betaalt u minder voor de stroom die u inkoopt bij uw energieleverancier. De huur van de zonnepanelen staat los van de kosten van electriciteit.

Moet ik mijn zonnepanelen verzekeren?

Nee. Net als uw huis, is de zonnestroom-installatie eigendom van SWZ. Het is de verantwoordelijkheid van SWZ om deze te verzekeren.

Als ik ja heb gezegd tegen zonnepanelen, kan ik er dan nog vanaf zien?

U mag binnen 14 dagen na ondertekening alsnog afzien van een zonnestroom-installatie. Hierna kan dat niet meer.

Is mijn dak geschikt voor zonnepanelen?

Dit hangt af van een aantal zaken:

  • is uw dak groot genoeg? Er moet een minimaal panelen op geplaatst kunnen worden. Hoeveel dit er zijn, verschilt per situatie.
  • is er niet teveel schaduw, door bijvoorbeeld bomen of een dakkapel?
  • staat er niet op korte termijn onderhoud aan uw dak gepland?

Mijn woning valt onder een VvE. Ik heb belangstelling voor zonnepanelen. Hoe regel ik dat?

Geef uw belangstelling aan bij uw VvE-beheerder. In een VvE vergadering wordt dan besloten om zonnepanelen te plaatsen en ook hoe dit juridisch wordt geregeld. De keuze welke zonnepanelen de VvE aanschaft is vrij. Ze worden niet gehuurd van SWZ.

Wat is de procedure als ik een aanbod krijg voor zonnepanelen?

1. Zelziuz maakt een afspraak met u om alles door te nemen;
2. U tekent het huurcontract zonnepanelen en eventueel de machtiging om storingen te laten registreren. Een installateur maakt een afspraak met u om de zonnepanelen te komen installeren;
3. De installatie vindt plaats, de zonnepanelen werken.

Ik heb storing aan mijn zonnestroom-installatie? Wat nu?

Als u getekend heeft voor storing uitlezing door Zelziuz, dan neemt Zelziuz contact met u op. Heeft u hier niet voor getekend, neemt u dan zelf contact op met Zelziuz via 0541 - 351815.

Worden de zonnepanelen door jullie schoongemaakt?

Nee. Zonnepanelen hoeven niet schoongemaakt te worden.

Kan de omvormer gehackt worden, zodat mijn data op straat liggen?

De omvormer werkt op wifi, dus het is mogelijk. Daarom is het van belang om de viercijferige fabriekscode 0000 zo snel mogelijk te wijzigen in een eigen pincode. Ook dan is er overigens geen 100% zekerheid te geven, maar het wordt wel moeilijker.

Heeft u verder nog vragen?

038-468 0123

Antwoord binnenĀ 5 werkdagen