Vertaal deze pagina

Mijn huurovereenkomst

Als u een woning, garage, parkeerplaats of berging van ons huurt, tekent u een huurovereenkomst. Hierin staat onder andere:

  • Voor welke woning, garage, parkeerplaats of berging u de overeenkomst tekent;
  • Wat de huurprijs is;
  • Wanneer u de huur moet betalen.

In de huurovereenkomst staat een aantal rechten en plichten. Deze rechten en plichten gelden voor u als huurder en voor ons als verhuurder. De algemene huurvoorwaarden vindt u hieronder via de veelgestelde vragen.

Veel gevraagd over Mijn huurovereenkomst

Waar vind ik de algemene huurvoorwaarden?

Van welke type ruimte zoekt u de algemene huurvoorwaarden?

Ik wil de naam op mijn huurovereenkomst veranderen. Hoe regel ik dat?

U kunt dit aanvragen door het formulier eenzijdige huuropzegging in te vullen en aan ons op te sturen. Dat kan alleen bij een huwelijk, scheiding of overlijden.

Hoe kan ik mijn verhuizing doorgeven bij de gemeente?

Wanneer u verhuist naar een ander adres, moet u binnen zo spoedig mogelijk uw nieuwe adres doorgeven bij de gemeente. U kunt verhuizen binnen Zwolle, maar natuurlijk ook nieuw in Zwolle komen wonen.

Als u verhuist binnen Zwolle

  • Geef bij de gemeente binnen 5 dagen uw nieuwe adres door. Dit kunt u digitaal, aan de balie of via een formulier afhandelen.
  • Binnen twee weken na verhuisdatum ontvangt u een schriftelijke bevestiging.
  • Kijk voor meer informatie op www.zwolle.nl.

Als u verhuist naar de gemeente Zwolle

  • Geef bij de gemeente Zwolle binnen 5 dagen uw nieuwe adres door. Dit kunt u digitaal, aan de balie of via een formulier afhandelen.
  • De gemeente zorgt ervoor dat u automatisch wordt uitgeschreven uit uw vorige gemeente.
  • Binnen twee weken na verhuisdatum ontvangt u een schriftelijke bevestiging.
  • Kijk voor meer informatie op www.zwolle.nl

Hoe kan ik mijn contactgegevens wijzigen?

Neem hiervoor contact met ons op. Afhankelijk van wat u wilt wijzigen, vragen wij u om documenten. Kijk op de contactpagina voor de contactmogelijkheden.

 

Ik gebruik mijn huurwoning als 2e woning en heb mijn hoofdverblijf ergens anders. Mag dat?

Nee, dit mag niet. Uw hoofdverblijf hoort in de woning te zijn die op uw naam staat. Op dit adres hoort u ook bij de gemeente ingeschreven te staan.

Ik wil doorschuiven naar een andere woning bij mij in de buurt. Is dat mogelijk?

Nee. U kunt niet met voorrang verhuizen naar een woning bij u in de buurt of in uw complex. U kunt, net als andere woningzoekenden, reageren op een vrijkomende woning via De Woningzoeker.

De nieuwe bewoner van mijn huurwoning betaalt minder huur dan ik betaalde. Hoe kan dat?

In ons beleid is vastgesteld dat de huurpijs van een aantal woningen lager wordt als de huur is opgezegd. De reden hiervoor is dat woningen ‘passend’ toegewezen moeten worden en we op deze manier proberen genoeg woningen te hebben voor woningzoekenden met een laag inkomen.

Ik ben meer dan 2 maanden niet in mijn woning. Moet ik dat aan u laten weten?

Ja. We vragen u een contactpersoon aan ons door te geven. Dan kunnen we iemand bellen als dat nodig is. Bijvoorbeeld bij brand of lekkage.

Ik wil een zorgwoning huren, maar ik wil geen zorgovereenkomst, kan dat?

Of een zorgovereenkomst verplicht afgesloten moet worden, staat bij de advertentie van de woning vermeld, inclusief de kosten. U kunt de woning dan alleen huren inclusief die zorgovereenkomst. De reden is dat een zorgpartij alleen 24-uurs zorg kan aanbieden als iedereen de zorg afneemt. Wilt u weten voor welke zorg u betaalt via de zorgovereenkomst? Neem dan contact op met de zorginstantie.

Kan ik een kopie van mijn huurovereenkomst krijgen?

Ja, dat kan. U kunt ons hiervoor bellen naar 038 - 4680123 of mailen naar info@swz.nl.

Kan ik de gegevens van een huurder bij jullie opvragen?

Nee. In verband met privacy geven wij u geen gegevens over andere huurders.

Mag ik huisdieren houden?

Ja, dat mag. Zorg er wel voor dat de huisdieren geen overlast veroorzaken.

Heeft u verder nog vragen?

038-468 0123

Antwoord binnen 5 werkdagen