Vertaal deze pagina

Woningverbetering

Heeft u wensen om uw woning te verbeteren? Bijvoorbeeld dubbel glas, centrale verwarming, isolatie of een nieuwe keuken? Sommige zaken verbeteren wij planmatig, andere kunt u bij ons aanvragen. U kunt hiervoor het contactformulier gebruiken.

Veel gevraagd over Woningverbetering

Wat zijn de afschrijvingstermijnen van keuken, toilet en badkamer?

Klik hier voor een overzicht van de afschrijvingstermijnen per onderdeel.

Wilt u vervanging, voordat de helft van afschrijvingstermijn voorbij is, dan betaalt u 100% van de kosten. In alle andere gevallen betaalt u een vergoeding voor de jaren waarover het onderdeel nog niet is afgeschreven.

Het kan dat u bijvoorbeeld alleen het keukenblok wilt laten vervangen, maar niet de tegels. De kosten zijn dan lager. Klik hier om rekenvoorbeelden te bekijken.

Wat zijn de spelregels van Onderhoud op verzoek?

  1. Verwijder zelf dingen die u aanbracht hebt
    De aannemer moet de werkzaamheden goed en veilig kunnen uitvoeren. Het is daarom soms nodig dat u zelf aangebrachte veranderingen weg moet halen. Denk daarbij aan schrootjes aan wand of plafond, aftimmeringen, kastjes e.d. De aannemer vertelt wat u weg moet halen.

  2. Aansluiten apparatuur voor eigen rekening
    Het kan zijn dat u uw vaatwasser, wasmachine of andere apparatuur niet goed hebt aangesloten. Bijvoorbeeld op een aparte elektragroep. De aannemer kan dit verbeteren. De kosten hiervan zijn voor u. Als u dit niet wilt, kunt u uw apparaten op eigen risico zelf terug plaatsen. SWZ kan niet aansprakelijk worden gesteld als niet goed aangesloten apparatuur schade of persoonlijk letsel veroorzaakt.

  3. Er is overlast van de werkzaamheden
    Werken in een bewoonde woning brengt overlast met zich mee. Denk aan stof en geluidsoverlast. Werklieden lopen in en uit. Of u kunt geen gebruik maken van keuken, douche en/of toilet. Daarnaast zal gas, water en elektra tijdelijk zijn afgesloten. Wij proberen ervoor te zorgen dat dit aan het eind van de dag weer is aangesloten. Natuurlijk proberen wij de overlast zoveel mogelijk te beperken.

  4. Er is geen wisselwoning en er zijn beperkt tijdelijke voorzieningen
    Tijdens werkzaamheden voor 'Onderhoud op Verzoek' is er geen wisselwoning beschikbaar. Ook is er geen vervangende douche- of kookvoorziening. Als u wilt kan er wel een chemisch toilet geplaatst worden.

  5. U krijgt geen vergoeding
    - Er wordt geen (financiële) vergoeding gegeven voor de overlast en het niet kunnen gebruiken van voorzieningen.
    - De aannemer gebruikt elektra en water. Ook hiervoor krijgt u geen vergoeding.

  6. Hoe te handelen bij schade
    Wij proberen schade door de werkzaamheden te voorkomen. U kunt daarbij helpen. Dit kunt u doen door alle kwetsbare eigendommen zoveel mogelijk veilig op te bergen. Soms kan er toch schade ontstaan aan uw eigendommen. Meld dit dan direct of de eerstvolgende werkdag voor 10 uur bij SWZ en de aannemer. Dezelfde dag of de daaropvolgende werkdag worden afspraken gemaakt over de afhandeling van de schade. Het is verstandig om schade aan uw eigendommen altijd binnen 24 uur te melden aan uw (inboedel) verzekering.

  7. Planning
    - Het werk aan een badkamer duurt 5 tot 7 werkdagen.
    - Het werk aan een toiletruimte duurt ongeveer 4 werkdagen.
    - De uitvoering van de keuken duurt ongeveer 5 werkdagen.
    - Wordt alles tegelijk uitgevoerd dan duurt dit 10 tot 13 werkdagen.

  8. Er komt een onderzoek naar asbest (indien van toepassing)
    In een woning kan asbest zitten. Als asbest niet bewerkt (schuren, zagen, breken, enz.) wordt, kan het blijven zitten.

    Afhankelijk van wanneer de woning is gebouwd, moet er eerst gekeken worden of er asbest in de woning zit. Als blijkt dat er asbest zit op de plek waar gewerkt moet worden, moet dit eerst verwijderd worden.

    Het kan gebeuren dat er tijdens het werk asbest ontdekt wordt dat eerst niet gezien is. Bijvoorbeeld doordat er nog een stukje asbesthoudend zeil onder het keukenblok ligt. Het werk wordt dan direct stilgelegd. Er moet een aanvullend rapport worden gemaakt. Daarna moet het asbest op de juiste wijze worden verwijderd. De eerder aangegeven planning kan dan niet meer gegarandeerd worden. De aannemer maakt hierover nieuwe afspraken met u.

    Hoe goed bedoeld ook, ga NOOIT zelf asbest verwijderen! De kans is groot dat de hele woning ‘besmet’ raakt.

  9. Zelf klussen
    Als u geen 'Onderhoud op Verzoek' wilt, maar toch zelf wijzigingen wilt aanbrengen, dan betaalt u dit helemaal zelf. Als u tijdens 'Onderhoud op Verzoek' voor extra mogelijkheden kiest, betaalt u zelf de extra kosten.

    Via deze link kunt u uw aanvraag indienen. U krijgt direct een e-mail waarin staat of de werkzaamheden zijn toegestaan of niet. In deze e-mail leest u onder welke voorwaarden de klus is toegestaan of waarom het niet is toegestaan.

    Bij specifieke aanvragen zal een van onze technisch beheerders contact met u opnemen.

     Voor meer informatie verwijzen we u naar de informatiefolder 'Zelf klussen'.

  10. Afschrijvingstermijnen keuken, badkamer en toilet

    Klik hier voor een overzicht met de afschrijvingstermijnen per onderdeel.

    Uit het oogpunt van duurzaamheid hanteren wij geen afschrijvingstermijnen als nog niet de helft van de schrijvingstermijn voorbij is. Wij kunnen ons voorstellen dat u toch iets wilt vervangen. U betaalt dan 100% van de kosten. In alle andere gevallen betaalt u een vergoeding voor de jaren waarover het betreffende onderdeel nog niet is afgeschreven.

    Daarnaast zijn er enkele rekenvoorbeelden waarbij uitgegaan wordt van een complete vervanging. Het kan natuurlijk zijn dat u bijvoorbeeld alleen het keukenblok wilt laten vervangen (dus geen tegelwerkzaamheden) waardoor de kosten lager uitvallen. Daarom worden op basis van uw wensen de daadwerkelijke kosten, plus de kosten die voor uw rekening komen, berekend. Klik hier om de rekenvoorbeelden te bekijken.

Kunnen jullie een dakraam in mijn woning plaatsen?

Nee, dat moet u zelf (laten) doen. U heeft wel toestemming van SWZ nodig. Klik hier om toestemming te vragen.

In de informatiefolder Zelf klussen vindt u meer informatie.

Komt mijn woning in aanmerking voor isolatie?

U kunt bij ons alleen dubbel glas aanvragen voor uw woning. Hiervoor vragen wij een huurverhoging. Alle andere isolatie voor bijvoorbeeld vloeren, daken, muren brengen we alleen aan tijdens een onderhoudproject. Als uw woning aan de beurt is, ontvangt u vooraf van ons een brief.

Is er elektriciteit in een garage?

De meeste garages hebben geen elektriciteit.

Kan ik centrale verwarming (CV) in mijn woning krijgen?

Ja, dat kan als het technisch mogelijk is en uw huurprijs niet te hoog wordt. U kunt een verzoek bij ons indienen. Klik hier om dit per mail te doen. Zijn er geen bezwaren? Dan plaatsen wij de centrale verwarming. Hiervoor vragen wij een huurverhoging. Wij plaatsen geen centrale verwarming als u een huurachterstand heeft.

Kan ik een 2e toilet in mijn woning krijgen?

Dat kan soms. Of het kan, hangt af van:

  • Uw huurpijs. Door een 2e toilet wordt de huurprijs hoger. Als uw woning daardoor in de vrije sector terecht komt, is een 2e toilet niet mogelijk.
  • De technische staat van uw woning. Er moet al een afvoer zijn voorbereid. Als dat niet zo is, dan wordt een 2e toilet te duur.

Voor de aanleg van een 2e toilet vragen wij een huurverhoging. Wilt u weten of u een 2e toilet kunt krijgen en wat dat kost? Klik hier om uw vraag aan ons te stellen.

Ik wil besparen op mijn energiekosten. Kan ik mijn woning (laten) verbeteren?

Ja dat kan. U kunt dubbelglas aanvragen. Als u aan de voorwaarden voldoet krijgt u dat. Daarnaast maakt SWZ woningen energiezuiniger tijdens grote onderhoudsbeurten.

Wanneer is mijn keuken, toilet of badkamer afgeschreven?

Klik hier voor een overzicht van de afschrijvingstermijnen per onderdeel. Ze zijn afgeschreven als deze termijn voorbij is.

Wilt u vervanging, voordat de helft van afschrijvingstermijn voorbij is, dan betaalt u 100% van de kosten. In alle andere gevallen betaalt u een vergoeding voor de jaren waarover het onderdeel nog niet is afgeschreven. Als de afschrijvingstermijn voorbij is, kunt u zich aanmelden voor Onderhoud op verzoek. Klik hier om dit per mail te doen.

Als u alleen het keukenblok wilt laten vervangen, maar niet de tegels, dan zijn de kosten lager. Klik hier om rekenvoorbeelden te bekijken.

Kan ik dubbel glas in mijn woning krijgen?

Ja, dat kan als:

  • het technisch kan
  • de huurprijs van uw woning niet te hoog wordt
  • er binnenkort geen groot onderhoud plaats vindt aan de kozijnen

Wilt u dubbel glas? Klik hier om dit aan ons door te geven. Zijn er geen bezwaren? Dan plaatsen wij het dubbel glas tegen een huurverhoging. De huurverhoging hangt af van het aantal ramen dat vervangen is. Wij plaatsen geen dubbel glas als u een huurachterstand heeft.

Ik wil een sleutelkluisje (laten) ophangen bij de toegangsdeur van mijn woongebouw. Mag dat?

Ja, dat kan als het gaat om een sleutelkluisje van een zorginstantie. Als u verhuist of het kluisje is niet meer nodig, dan moet hij weg worden gehaald. De boorgaten moeten weer dicht gemaakt worden.

Mag ik een nieuwe (laminaat)vloer leggen in mijn woonkamer?

Ja, dat mag. Maar niet alle vloersoorten zijn toegestaan. Klik hier om te zien welke vloerafwerking in uw woning is toegestaan.

Legt u laminaat, houdt u zich dan aan de volgende voorwaarden:

  • De isolatie-index voor contactgeluid (ico) voor de combinatie vloer - ondervloer moet met minimaal 10 dB TNO getest zijn of verbeterd worden. Dit mag ook 10 db Δ L lin   of 20 db Δ L w zijn. Dit moet getest zijn door TUV Rheinland. Bewaar de beschrijving van uw ondervloer om dit aan te kunnen tonen.
  • Leg de vloer minimaal 8 mm vrij van de wanden. Dit voorkomt overlast voor uw buren.
  •  U moet zelf de vloer verwijderen bij onderhoudswerkzaamheden. De kosten hiervan zijn voor u.
  • Vloerluiken moeten bereikbaar blijven.
  • U mag deuren inkorten.
  •  Als u gaat verhuizen, moet u de vloer verwijderen of overdragen aan de eventuele nieuwe huurder(s).

Heeft u vloerverwarming, kijk dan hier voor tips bij het leggen van een nieuwe vloer.

Heeft u verder nog vragen?

038-468 0123

Antwoord binnenĀ 5 werkdagen