Vervangen badkamer, keuken of toilet

Maak uw keuze

Wij vervangen uw badkamer en toilet na 24 jaar en uw keuken na 20 jaar. Wilt u eerder een nieuwe keuken, badkamer of toilet? Vul dan dit formulier in. Lees vooraf goed de spelregels door. Ga naar www.swz.nl/spelregels.

Kosten
U betaalt zelf een bedrag voor elk jaar dat u eerder uw badkamer, toilet of keuken vervangt. Klik hier om te kijken wat dit voor u betekent. 

Let op! Is er iets kapot in uw keuken, badkamer of toilet, bijvoorbeeld een kraan? Stuur ons dan een reparatieverzoek. Klik hier om dit direct te doen. Een vakman komt bij u langs om dit te repareren.

Gerelateerde vragen

Wat zijn de spelregels bij het vervangen van mijn keuken, badkamer of toilet?

Algemeen

  1. Verwijder de dingen die u zelf aangebracht heeft
    De aannemer moet de werkzaamheden goed en veilig kunnen uitvoeren. Daarom moeten soms dingen weggehaald worden. Bijvoorbeeld schrootjes of kastjes. De aannemer vertelt wat u weg moet halen.

  2. Aansluiten apparatuur op uw kosten
    Als uw keuken wordt vervangen, dan plaatsen wij de apparatuur voor de bewoner terug. Het kan zijn dat u uw vaatwasser, wasmachine of andere apparatuur niet goed hebt aangesloten. De aannemer kan dit verbeteren. U betaalt dit zelf. Als u dit niet wilt, kunt u uw apparaten op eigen risico zelf terug plaatsen. Wij zijn niet aansprakelijk voor de gevolgen van niet goed aangesloten apparatuur.

  3. Er is overlast van de werkzaamheden
    Werken in een bewoonde woning brengt overlast met zich mee. Denk aan stof en geluidsoverlast. Werklieden lopen in en uit. Of u kunt even geen gebruik maken van keuken, douche en/of toilet. Daarnaast zal gas, water en elektra soms even zijn afgesloten. Wij proberen ervoor te zorgen dat dit aan het eind van de dag weer is aangesloten. Natuurlijk proberen wij de overlast zoveel mogelijk te beperken.

  4. Er is geen wisselwoning en er zijn beperkt tijdelijke voorzieningen
    Tijdens werkzaamheden in uw keuken, badkamer of toilet is er geen wisselwoning beschikbaar. Ook is er geen vervangende douche- of kookvoorziening. We kunnen wel een chemisch toilet plaatsen.

  5. U krijgt geen vergoeding
    - Er wordt geen (financiële) vergoeding gegeven voor de overlast en het niet kunnen gebruiken van voorzieningen.
    - De aannemer gebruikt elektra en water. Ook hiervoor krijgt u geen vergoeding.

  6. Hoe te handelen bij schade
    Wij proberen schade door de werkzaamheden te voorkomen. U kunt daarbij helpen. Dit kunt u doen door alle kwetsbare spullen zoveel mogelijk veilig op te bergen. Soms kan er toch schade ontstaan aan uw spullen. Meld dit dan direct of de eerstvolgende werkdag voor 10 uur bij SWZ en de aannemer. Dezelfde dag of de daaropvolgende werkdag worden afspraken gemaakt over de afhandeling van de schade. Het is verstandig om schade aan uw eigendommen altijd binnen 24 uur te melden aan uw eigen verzekering.

  7. Planning
    - Het werk aan een badkamer duurt 5 tot 7 werkdagen.
    - Het werk aan een toiletruimte duurt ongeveer 4 werkdagen.
    - Het werk aan een keuken duurt ongeveer 5 werkdagen.
    - Wordt alles tegelijk uitgevoerd dan duurt dit 10 tot 13 werkdagen.

  8. Er komt een onderzoek naar asbest (indien van toepassing)
    In een woning kan asbest zitten. Als asbest niet bewerkt wordt, kan het blijven zitten. Denk aan schuren, zagen of breken.

    Er moet eerst gekeken worden of er asbest in de woning zit. Als blijkt dat er asbest zit op de plek waar gewerkt moet worden, moet dit eerst weg gehaald worden.

    Soms wordt tijdens het werk asbest ontdekt dat eerst niet gezien is. Bijvoorbeeld doordat er nog een stukje asbesthoudend zeil onder het keukenblok ligt. Het werk wordt dan direct stilgelegd. Er moet een aanvullend rapport worden gemaakt. Daarna moet het asbest op een goede manier worden verwijderd. De planning is dan niet meer zeker. De aannemer maakt daarom nieuwe afspraken met u.

    Ga NOOIT zelf asbest verwijderen! De kans is groot dat de hele woning ‘besmet’ raakt.

  9. Zelf klussen
    Wilt u naast het vervangen van de keuken, badkamer of toilet andere klussen in huis doen? Dan betaalt en regelt u dit helemaal zelf. Soms moet u toestemming vragen voor een klus. Kijk voor meer informatie op deze pagina.

  10. Afschrijvingstermijnen keuken, badkamer en toilet

    Een afschrijvingstermijn is de periode die wij rekenen waarna wij een onderdeel vervangen.

    Klik hier voor een overzicht met de afschrijvingstermijnen per onderdeel.

    Let op: wij vervangen uw keuken, badkamer of toilet niet als minder dan de helft van de afschrijvingstermijn voorbij is. 

    Er zijn enkele rekenvoorbeelden voor een complete vervanging van de keuken, badkamer of toilet. Klik hier om de rekenvoorbeelden te bekijken.

Meer over dit onderwerp

Als ik eerst nee heb gezegd, mag ik dan later nog wel zonnepanelen?

Algemeen

Ja, dat mag. U kunt dit bij ons aanvragen. Klik hier om dit direct te doen. Of bel naar onze Klantenservice via (038) 468 01 23. 

Meer over dit onderwerp

Ik wil zonnepanelen op mijn woning, hoe regel ik dat?

Algemeen

Wij plaatsen elk jaar bij een vast aantal woningen panelen. Deze woningen wijzen wij aan. Hoort uw woning daarbij, dan krijgt u van ons een aanbieding. Niet alle woningen zijn geschikt voor zonnepanelen.

Heeft u geen aanbieding gehad, maar wilt u wel zonnepanelen? Klik hier om dit aan te vragen. Wij kijken of uw woning geschikt is. 

Heeft u eerder een aanbieding afgewezen en wilt u toch zonnepanelen? U kunt nog steeds gebruikmaken van het aanbod. Klik hier om dit aan ons door te geven. 

Meer over dit onderwerp

Wanneer is mijn keuken, toilet of badkamer afgeschreven?

Algemeen

Klik hier voor een overzicht van de afschrijvingstermijnen per onderdeel. Ze zijn afgeschreven als deze termijn voorbij is. Klik hier om een aanvraag te doen voor een nieuwe keuken, badkamer of toilet.

Wilt u uw keuken, badkamer of toilet eerder vervangen? Dan betaalt u een vergoeding voor de jaren waarover het onderdeel nog niet is afgeschreven. Let op: u kunt uw keuken, badkamer of toilet niet vervangen als minder dan de helft van de afschrijvingstermijn voorbij is.

Meer over dit onderwerp

Kan ik dubbel glas in mijn woning krijgen?

Algemeen

Ja, dat kan als:

  • het technisch kan en
  • er binnenkort geen onderhoud plaatsvindt aan de kozijnen.

Wilt u dubbel glas? Klik hier om dit aan ons door te geven. Zijn er geen bezwaren? Dan plaatsen wij het dubbel glas.

Meer over dit onderwerp

Mag ik zelf zonnepanelen op mijn woning plaatsen?

Algemeen

wij plaatsen zonnepanelen op daken die geschikt zijn. Als uw woning aan de beurt is, hoort u dan van ons. Wilt u toch zelf zonnepanelen plaatsen, vraag dit dan aan ons. Klik hier om dit direct te doen.

Woont u in een appartement, dan zijn zonnepanelen niet mogelijk.

Meer over dit onderwerp

Kan mijn keuken, badkamer of toilet worden vervangen?

Algemeen

Klik hier om een aanvraag te doen voor een nieuwe keuken, badkamer of toilet.

Meer over dit onderwerp