Wat zijn de spelregels bij het vervangen van mijn keuken, badkamer of toilet?
Algemeen
- Verwijder de dingen die u zelf aangebracht heeft
De aannemer moet de werkzaamheden goed en veilig kunnen uitvoeren. Daarom moeten soms dingen weggehaald worden. Bijvoorbeeld schrootjes of kastjes. De aannemer vertelt wat u weg moet halen. - Aansluiten apparatuur op uw kosten
Als uw keuken wordt vervangen, dan plaatsen wij de apparatuur voor de bewoner terug. Het kan zijn dat u uw vaatwasser, wasmachine of andere apparatuur niet goed hebt aangesloten. De aannemer kan dit verbeteren. U betaalt dit zelf. Als u dit niet wilt, kunt u uw apparaten op eigen risico zelf terug plaatsen. Wij zijn niet aansprakelijk voor de gevolgen van niet goed aangesloten apparatuur. - Er is overlast van de werkzaamheden
Werken in een bewoonde woning brengt overlast met zich mee. Denk aan stof en geluidsoverlast. Werklieden lopen in en uit. Of u kunt even geen gebruik maken van keuken, douche en/of toilet. Daarnaast zal gas, water en elektra soms even zijn afgesloten. Wij proberen ervoor te zorgen dat dit aan het eind van de dag weer is aangesloten. Natuurlijk proberen wij de overlast zoveel mogelijk te beperken. - Er is geen wisselwoning en er zijn beperkt tijdelijke voorzieningen
Tijdens werkzaamheden in uw keuken, badkamer of toilet is er geen wisselwoning beschikbaar. Ook is er geen vervangende douche- of kookvoorziening. We kunnen wel een chemisch toilet plaatsen. - U krijgt geen vergoeding
- Er wordt geen (financiële) vergoeding gegeven voor de overlast en het niet kunnen gebruiken van voorzieningen.
- De aannemer gebruikt elektra en water. Ook hiervoor krijgt u geen vergoeding. - Hoe te handelen bij schade
Wij proberen schade door de werkzaamheden te voorkomen. U kunt daarbij helpen. Dit kunt u doen door alle kwetsbare spullen zoveel mogelijk veilig op te bergen. Soms kan er toch schade ontstaan aan uw spullen. Meld dit dan direct of de eerstvolgende werkdag voor 10 uur bij SWZ en de aannemer. Dezelfde dag of de daaropvolgende werkdag worden afspraken gemaakt over de afhandeling van de schade. Het is verstandig om schade aan uw eigendommen altijd binnen 24 uur te melden aan uw eigen verzekering. - Planning
- Het werk aan een badkamer duurt 5 tot 7 werkdagen.
- Het werk aan een toiletruimte duurt ongeveer 4 werkdagen.
- Het werk aan een keuken duurt ongeveer 5 werkdagen.
- Wordt alles tegelijk uitgevoerd dan duurt dit 10 tot 13 werkdagen. - Er komt een onderzoek naar asbest (indien van toepassing)
In een woning kan asbest zitten. Als asbest niet bewerkt wordt, kan het blijven zitten. Denk aan schuren, zagen of breken.
Er moet eerst gekeken worden of er asbest in de woning zit. Als blijkt dat er asbest zit op de plek waar gewerkt moet worden, moet dit eerst weg gehaald worden.
Soms wordt tijdens het werk asbest ontdekt dat eerst niet gezien is. Bijvoorbeeld doordat er nog een stukje asbesthoudend zeil onder het keukenblok ligt. Het werk wordt dan direct stilgelegd. Er moet een aanvullend rapport worden gemaakt. Daarna moet het asbest op een goede manier worden verwijderd. De planning is dan niet meer zeker. De aannemer maakt daarom nieuwe afspraken met u.
Ga NOOIT zelf asbest verwijderen! De kans is groot dat de hele woning ‘besmet’ raakt. - Zelf klussen
Wilt u naast het vervangen van de keuken, badkamer of toilet andere klussen in huis doen? Dan betaalt en regelt u dit helemaal zelf. Soms moet u toestemming vragen voor een klus. Kijk voor meer informatie op deze pagina. - Afschrijvingstermijnen keuken, badkamer en toilet
Een afschrijvingstermijn is de periode die wij rekenen waarna wij een onderdeel vervangen.
Klik hier voor een overzicht met de afschrijvingstermijnen per onderdeel.Let op: wij vervangen uw keuken, badkamer of toilet niet als minder dan de helft van de afschrijvingstermijn voorbij is.
Er zijn enkele rekenvoorbeelden voor een complete vervanging van de keuken, badkamer of toilet. Klik hier om de rekenvoorbeelden te bekijken.