Starten met huren

Veel gevraagd over Starten met huren

Ik heb na de oplevering nog gebreken ontdekt. Wat kan ik doen?

Algemeen

Misschien komt u in uw woning dingen tegen die wij nog moeten repareren. Vult u dit dan in op deze lijst. Mail deze lijst uiterlijk 4 weken na oplevering naar info@swz.nl. Wij plannen de reparaties zoveel mogelijk op één moment in. U mag de lijst ook via de post naar ons sturen. Een postzegel is niet nodig. Adres: Woningstichting SWZ, Antwoordnummer 234, 8000 WB Zwolle.

Spoed
Heeft u reparaties die met spoed opgelost moeten worden, bijvoorbeeld een lekkage? Bel dan direct onze Klantenservice via (038) 468 01 23.

Ik heb een woning aangeboden gekregen en wil graag gaan kijken. Met wie moet ik een afspraak maken?

Algemeen

Als de huidige huurder nog in de woning woont, kunt u contact met deze persoon opnemen. De contactgegevens staan in de mail die u van ons kreeg.

Als de woning leeg staat, kunt u met ons bellen. Bel naar (038) 468 01 23 om een afspraak in te plannen.

Moet de vorige bewoner het behang verwijderen?

Algemeen

Nee. De nieuwe huurder is verantwoordelijk voor het behang- en schilderwerk.

Wat doe ik met de post van de vorige bewoner?

Algemeen

Stuur de post terug naar de afzender. U streept het adres op de enveloppe door en zet er 'retour afzender' bij. Hierna kunt u de brief op de post doen. Een postzegel is niet nodig. In verband met privacy geven wij geen gegevens van de oude huurder door.

Wat gebeurt er tijdens de oplevering van mijn nieuwe woning?

Algemeen

Onze technische beheerder loopt samen met u door de woning. Hij noteert bijzonderheden. Ook maakt hij afspraken met u over werkzaamheden die nog gedaan moeten worden. Daarna tekent u de huurovereenkomst en krijgt u de sleutels. Vergeet niet dat de eerste huur al betaald moet zijn. Het bedrag vindt u in de uitnodiging.

Ik kan niet aanwezig zijn bij de oplevering van mijn woning. Kan de oplevering verzet worden?

Algemeen

Soms kan dit. De afspraak kan niet naar voren worden geschoven. Wij hebben de sleutels dan nog niet of er wordt nog in de woning gewerkt.

U kunt een familielid of een kennis machtigen. Die kan dan bij de oplevering zijn en de sleutels in ontvangst nemen.

U moet wel zelf de huurovereenkomst tekenen. Bij de uitnodiging voor de oplevering wordt de huurovereenkomst meegestuurd. U kunt deze printen, ondertekenen en meegeven aan de persoon die de sleutels in ontvangst neemt. Deze persoon moet zich kunnen legitimeren. De ingangsdatum van de huurovereenkomst en de huurbetaling veranderen niet. 

Klik hier als u iemand wilt machtigen. Gebruik dit formulier ook als u de oplevering wilt verzetten.

Moet ik mij inschrijven bij de gemeente?

Algemeen

Ja. Binnen 5 dagen na uw verhuizing moet u uw nieuwe adres doorgeven aan de gemeente waar u bent gaan wonen. U kunt dit regelen via www.zwolle.nl.

Ik heb nog een aantal vragen naar aanleiding van de bezichtiging van de woning. Wie kan ik bellen?

Algemeen

Bel hiervoor naar (038) 468 01 23 en vraag naar de afdeling Verhuur. Zij beantwoorden uw vragen.

Mag ik zelf een energieleverancier kiezen?

Algemeen

Voor de meeste woningen wel. Er zijn woningen die een vaste leverancier hebben. Dit staat in de advertentie van de woning.

Kan ik een plattegrond van mijn huurwoning krijgen?

Algemeen

Ja, dat kan. U kunt ons bellen via (038) 468 01 23 of mailen via info@swz.nl. De afmetingen op een plattegrond kunnen afwijken van de werkelijke situatie. Meet u zelf de woning na voordat u gordijnen, vloerbedekking en andere zaken bestelt.

Ik heb gereageerd op een woning van SWZ via de Woningzoeker. Wat nu?

Algemeen

In de routekaart Nieuwe woning leggen we uit welke stappen er zijn.