Onderhoud op verzoek

Veel gevraagd over Onderhoud op verzoek

Wat zijn de spelregels van Onderhoud op verzoek?

  1. Verwijder de dingen die u zelf aanbracht heeft
    De aannemer moet de werkzaamheden goed en veilig kunnen uitvoeren. Daarom moeten soms dingen weggehaald worden. Bijvoorbeeld schrootjes of kastjes. De aannemer vertelt wat u weg moet halen.

  2. Aansluiten apparatuur op uw kosten
    Het kan zijn dat u uw vaatwasser, wasmachine of andere apparatuur niet goed hebt aangesloten. De aannemer kan dit verbeteren. U betaalt dit zelf. Als u dit niet wilt, kunt u uw apparaten op eigen risico zelf terug plaatsen. SWZ kan niet aansprakelijk worden gesteld als niet goed aangesloten apparatuur schade of persoonlijk letsel veroorzaakt.

  3. Er is overlast van de werkzaamheden
    Werken in een bewoonde woning brengt overlast met zich mee. Denk aan stof en geluidsoverlast. Werklieden lopen in en uit. Of u kunt geen gebruik maken van keuken, douche en/of toilet. Daarnaast zal gas, water en elektra tijdelijk zijn afgesloten. Wij proberen ervoor te zorgen dat dit aan het eind van de dag weer is aangesloten. Natuurlijk proberen wij de overlast zoveel mogelijk te beperken.

  4. Er is geen wisselwoning en er zijn beperkt tijdelijke voorzieningen
    Tijdens werkzaamheden voor 'Onderhoud op Verzoek' is er geen wisselwoning beschikbaar. Ook is er geen vervangende douche- of kookvoorziening. Als u wilt kan er wel een chemisch toilet geplaatst worden.

  5. U krijgt geen vergoeding
    - Er wordt geen (financiële) vergoeding gegeven voor de overlast en het niet kunnen gebruiken van voorzieningen.
    - De aannemer gebruikt elektra en water. Ook hiervoor krijgt u geen vergoeding.

  6. Hoe te handelen bij schade
    Wij proberen schade door de werkzaamheden te voorkomen. U kunt daarbij helpen. Dit kunt u doen door alle kwetsbare eigendommen zoveel mogelijk veilig op te bergen. Soms kan er toch schade ontstaan aan uw eigendommen. Meld dit dan direct of de eerstvolgende werkdag voor 10 uur bij SWZ en de aannemer. Dezelfde dag of de daaropvolgende werkdag worden afspraken gemaakt over de afhandeling van de schade. Het is verstandig om schade aan uw eigendommen altijd binnen 24 uur te melden aan uw (inboedel) verzekering.

  7. Planning
    - Het werk aan een badkamer duurt 5 tot 7 werkdagen.
    - Het werk aan een toiletruimte duurt ongeveer 4 werkdagen.
    - De uitvoering van de keuken duurt ongeveer 5 werkdagen.
    - Wordt alles tegelijk uitgevoerd dan duurt dit 10 tot 13 werkdagen.

  8. Er komt een onderzoek naar asbest (indien van toepassing)
    In een woning kan asbest zitten. Als asbest niet bewerkt (schuren, zagen, breken, enz.) wordt, kan het blijven zitten.

    Afhankelijk van wanneer de woning is gebouwd, moet er eerst gekeken worden of er asbest in de woning zit. Als blijkt dat er asbest zit op de plek waar gewerkt moet worden, moet dit eerst verwijderd worden.

    Het kan gebeuren dat er tijdens het werk asbest ontdekt wordt dat eerst niet gezien is. Bijvoorbeeld doordat er nog een stukje asbesthoudend zeil onder het keukenblok ligt. Het werk wordt dan direct stilgelegd. Er moet een aanvullend rapport worden gemaakt. Daarna moet het asbest op de juiste wijze worden verwijderd. De eerder aangegeven planning kan dan niet meer gegarandeerd worden. De aannemer maakt hierover nieuwe afspraken met u.

    Hoe goed bedoeld ook, ga NOOIT zelf asbest verwijderen! De kans is groot dat de hele woning ‘besmet’ raakt.

  9. Zelf klussen
    Als u geen 'Onderhoud op Verzoek' wilt, maar toch zelf wijzigingen wilt aanbrengen, dan betaalt u dit helemaal zelf. Als u tijdens 'Onderhoud op Verzoek' voor extra mogelijkheden kiest, betaalt u zelf de extra kosten.

    Via het aanvraagformulier zelf klussen kunt u uw aanvraag indienen. U krijgt direct een e-mail waarin staat of de werkzaamheden zijn toegestaan of niet. In deze e-mail leest u onder welke voorwaarden de klus is toegestaan of waarom het niet is toegestaan.

    Bij specifieke aanvragen zal een van onze technisch beheerders contact met u opnemen.

     Voor meer informatie verwijzen we u naar de informatiefolder zelf klussen.

  10. Afschrijvingstermijnen keuken, badkamer en toilet

    Klik hier voor een overzicht met de afschrijvingstermijnen per onderdeel.

    Uit het oogpunt van duurzaamheid hanteren wij geen afschrijvingstermijnen als nog niet de helft van de schrijvingstermijn voorbij is. Wij kunnen ons voorstellen dat u toch iets wilt vervangen. U betaalt dan 100% van de kosten. In alle andere gevallen betaalt u een vergoeding voor de jaren waarover het betreffende onderdeel nog niet is afgeschreven.

    Daarnaast zijn er enkele rekenvoorbeelden waarbij uitgegaan wordt van een complete vervanging. Het kan natuurlijk zijn dat u bijvoorbeeld alleen het keukenblok wilt laten vervangen (dus geen tegelwerkzaamheden) waardoor de kosten lager uitvallen. Daarom worden op basis van uw wensen de daadwerkelijke kosten, plus de kosten die voor uw rekening komen, berekend. Klik hier om de rekenvoorbeelden te bekijken.

Kan ik centrale verwarming (CV) krijgen?

Ja, dat kan als het technisch mogelijk is en uw huurprijs niet te hoog wordt. U kunt een verzoek bij ons indienen. Klik hier om dit per mail te doen. Als het kan dan plaatsen wij de centrale verwarming. Hiervoor vragen wij een huurverhoging. Wij plaatsen geen centrale verwarming als u een huurachterstand heeft.

Als ik eerst nee heb gezegd, mag ik dan later nog wel zonnepanelen?

Als uw woning geschikt is voor zonnepanelen, dan kunt u ze ook later nog aanvragen bij SWZ. Klik hier om dit per mail te doen. U krijgt dan een nieuwe aanbieding.

Ik wil zonnepanelen op mijn woning, hoe regel ik dat?

Wij plaatsen elk jaar bij een vast aantal woningen panelen. Hiervoor wijzen wij elk jaar woningen aan. Hoort uw woning daarbij, dan krijgt u van ons een aanbieding. Niet alle woningen zijn geschikt voor zonnepanelen.

Heeft u geen aanbieding gehad, maar wilt u wel zonnepanelen? Klik hier om dit aan te vragen. Wij kijken of uw woning geschikt is en nemen contact met u op.

Heeft u eerder een aanbieding afgewezen en wilt u alsnog zonnepanelen? U kunt nog steeds gebruikmaken van het aanbod. Klik hier om dit aan ons door te geven.

 

Wanneer is mijn keuken, toilet of badkamer afgeschreven?

Klik hier voor een overzicht van de afschrijvingstermijnen per onderdeel. Ze zijn afgeschreven als deze termijn voorbij is.

Wilt u vervanging voordat de helft van de termijn voorbij is, dan betaalt u alle kosten. In alle andere gevallen betaalt u een vergoeding voor de jaren waarover het onderdeel nog niet is afgeschreven. Als de afschrijvingstermijn voorbij is, kunt u zich aanmelden voor Onderhoud op verzoek. Klik hier om dit per mail te doen.

Als u het keukenblok zonder tegels wilt laten vervangen, zijn de kosten lager. Klik hier om rekenvoorbeelden te bekijken.

Kan ik dubbel glas in mijn woning krijgen?

Ja, dat kan als:

  • het technisch kan
  • de huurprijs van uw woning niet te hoog wordt
  • er binnenkort geen groot onderhoud plaats vindt aan de kozijnen

Wilt u dubbel glas? Klik hier om dit aan ons door te geven. Zijn er geen bezwaren? Dan plaatsen wij het dubbel glas tegen een huurverhoging. De huurverhoging hangt af van het aantal ramen dat vervangen is. Wij plaatsen geen dubbel glas als u een huurachterstand heeft.

Mag ik zelf zonnepanelen op mijn woning plaatsen?

SWZ plaatst zonnepanelen op daken die geschikt zijn. Als uw woning aan de beurt is, wordt u geïnformeerd. Wilt u toch zelf zonnepanelen plaatsen, doet u dan een aanvraag bij ons. Klik hier om dit per mail te doen.

Als u in een appartement woont, kunt u geen zonnepanelen krijgen.

Kan mijn keuken, badkamer of toilet worden vervangen?

Klik hier om dit aan ons te vragen.

Kan ik nog meedoen met Onderhoud op verzoek?

Soms kan dit. Klik hier om dit aan ons te vragen.